onsdag 2 december 2009

Kyrkoavgiften - den onödiga skatten

Många svenskar är medlemmar i Svenska Kyrkan utan att riktigt tänka på det. Det beror på att innan 1996 så anslöts barn automatiskt som medlemmar om föräldrarna var det. Följden blev ett slags slentrianmedlemskap där stora delar av befolkningen var medlemmar bara för att deras föräldrar var det. När man sen fick barn förde man i sin tur vidare sitt medlemskap utan att tänka på eller reflektera över det.

Idag på vägen hem från jobbet läste jag i DN att medlemskapet i Svenska Kyrkan krymper allt snabbare och att Svenska Kyrkan själv spekulerar i att det kan ha ekonomiska orsaker. Det är en inte helt orimlig tanke då det kan handla om hundratals kronor i månaden som man betalar i kyrkoavgift. Om man då inte är kristen eller av andra anledningar inte vill stödja Svenska Kyrkan ekonomiskt så ter det sig ganska konstigt att fortsätta betala denna avgift år ut och år in.

Själv gick jag ur Svenska Kyrkan för många år sedan, inte bara av ekonomiska skäl utan även den ideologiska aspekten spelade in. Min fru dock är fortfarande medlem men ikväll diskuterade vi saken och kom fram till att hon ska begära utträde, vilket skulle spara oss 300 kronor i månaden. Det finns faktiskt en hemsida vars enda syfte är att förenkla för människor som vill gå ur Svenska Kyrkan. Du fyller i lite uppgifter om dig själv och sen genererar den ett utträdesbrev i pdf-format samt hjälper dig hitta adressen till din församling.

För att se hur stor andel av din lön som går till Svenska Kyrkan, gå in på denna sida på Skatteverkets och fyll i ditt län och din kommun. Det kan löna sig.

4 kommentarer:

Pengar och cash sa...

Jag gick ut för många år sedan då jag tycker Kyrkan är meningslös på många sätt. Vad får jag för dom 2-4.000 om året som jag betalar i 47 år under min arbetstid? Inte mycket!

Martin sa...

Mycket bra skrivet. Som du skriver är det många som är med i kyrkan "bara för att".

Det är bra att tvinga folk att tänka lite, fler skulle nog gå ur kyrkan då, för det är inte svårt eller krångligt.

Dexter sa...

Jag låter mitt medlemskap vara kvar för att bevara alla vackra kyrkor som ändå är vårt kulturarv. Oavsett om man är religös eller inte så är det mysigt att vara i en kyrka. Smaken är som baken ;)

Kaitou sa...

Varken jag eller mina föräldrar religiösa på något sätt, men jag är infödd till medlemskap och betalar kyrkoavgiften. Min mamma jobbar delvis som kyrkomusiker, och jag har insett att kyrkoavgiften bär upp en stor del av det kulturella arvet som kyrkan tar hand om. Restaurering av kyrkor, och bibehållandet av kultur är viktigt för mig, eftersom det är min mammas leverne det handlar om. Jag ser det hela som ett kulturbidrag, och låter dem gärna dra av lite för att göra det lättare för kyrkans verksamheter. Det kan ju dock vara aktuellt att diskutera om avgiften ska ha en annan form i framtiden, så att folk inte känner att de blir tvingade att finansiera en religion de inte står för.

Skicka en kommentar