torsdag 10 december 2009

Att vända en atlantångare

Så känns det ibland när jag vill byta fonder i mitt och min frus sparande och pensioner eller när jag bara vill titta på vilka fonder vi faktiskt äger. För det involverar nämligen en hel del inloggningar på diverse internetbanker och mycket klickande.

Mina fonder liggar utspridda på följande ställen:
  • IPS i Avanza
  • Fondförsäkring 1 i Skandia
  • Fondförsäkring 2 i Skandia
  • Fondförsäkring 3 i Skandia
  • Fondförsäkring i Moderna Liv & Pension
  • PPM
Min fru har fonder hos:
  • IPS i SHB
  • Fondförsäkring 1 i SEB
  • Fondförsäkring 2 i SEB
  • PPM
Sen har vi även:
  • Gemensamt fondsparande i Avanza
  • Fondsparande för barnen i SHB
Snälla, kan någon utveckla ett verktyg som möjliggör fondbyte hos många aktörer och fondförsäkringar på en och samma gång. Det skulle jag vara beredd att betala för.

Ikväll fick jag dock ändan ur och gick in på SEBs internetbank och allokerade om min frus pensionssparande till fonder med lägre avgifter. Jag ska även undersöka möjligheten att flytta en eller båda till Avanza för att slippa de fasta procentuella avgifterna på kapitalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar